Titre : | حل البرلمان في النظام الدستوري الجزائري والتونسي |
Auteurs : | داز وداد, Auteur ; سهلة أسماء, Auteur ; جعفري نعيمة, Directeur de thèse |
Type de document : | texte manuscrit |
Langues: | Arabe |
Index. décimale : | BUC-M 003683 |
Catégories : | |
Mots-clés: | :البرلمان ; حل البرلمان: رئيس الجمهورية ; نظام الدستوري الجزائري: نظام الدستوري التونسي |
Résumé : |
الملخص:
حق حلّ البرلمان من أبرز الوسائل الدستورية التي تُكرّس مبدأ التوازن بين السلطتين التنفيذية والتشريعية في إطار النظام النيابي. يُعدّ ويُقصد به إنهاء الفترة النيابية قبل أوانها القانوني من قبل السلطة التنفيذية، وقد كرّس كلّ من الدستور الجزائري والدستور التونسي هذا الحق، مانحين رئيس الدولة صلاحية ممارسته وفقًا لشروط وإجراءات محددة. وقد شكّل هذا الحق محور نقاش فقهي عميق، تباينت فيه الآراء بين مؤيد يعتبره ضرورة لضمان مرونة النظام السياسي وتحقيق التوازن بين السلطات، ومعارض يرى فيه تهديدًا لاستقرار واستقلالية المؤسسة التشريعية. غير أن الممارسة العملية أثبتت فعاليته كأداة لضبط العلاقة بين المؤسسات الدستورية وتحقيق التوازن المنشود داخل النظام السياسي. وقد تم تطبيق هذا الحق في كل من الدستور الجزائري والدستور التونسي من خلال آليات وصور متباينة، مدفوعة بعدة أسباب، سواء كانت سياسية نتيجة صراعات داخلية بين السلطات، أو تنظيمية تتعلق بإعادة هيكلة العلاقة بين المؤسسات، على غرار تعديل النظام الانتخابي أو إدخال إصلاحات دستورية. كما نصّ الدستوران على جملة من الضمانات الدستورية التي تحيط بهذا الإجراء، سواء من حيث الشروط الشكلية أو من حيث الآجال الزمنية الواجب احترامها. وقد اشترك النظامان الدستوريان في بعض الخصائص، لاسيما في تكريس مفهوم "الحل الرئاسي"، إلا أنهما اختلفا في عدة جوانب تتعلق بطبيعة الممارسة وسلطة الرقابة على هذا القرار. Summary: The right to dissolve Parliament Is considered one of the most prominent constitutional means that enshrines the principle of balance between the executive and legislative branches within a parliamentary system. It refers to the termination of the parliamentary term before Its legal expiry by the executive authority. Both the Algerian and Tunisian constitutions have enshrined this right, granting the head of state the authority to exercise It according to specific conditions and procedures. This right has been the subject of deep jurisprudential debate, with opinions varying between those who consider it a necessity to ensure the flexibility of the political system and achieve a balance of powers, and opponents who see It as a threat to the stability and independence of the legislative institution. However, practical experience has proven its effectiveness as a tool for regulating the relationship between constitutional institutions and achieving the desired balance within the political system. This right has been Implemented in both the Algerian and Tunisian constitutions through varying mechanisms and forms, driven by several reasons, whether political, resulting from internal conflicts between the authorities, or organizational, related to the restructuring of the relationship between institutions, such as amending the electoral system or introducing constitutional reforms. The two constitutions also stipulate a set of constitutional guarantees surrounding this procedure, both in terms of formal conditions and the time limits that must be respected. While both constitutional systems share some characteristics, particularly in enshrining the concept of "presidential dissolution," they differ in several aspects related to the nature of the practice and the authority of oversight over this decision. |
Exemplaires
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
aucun exemplaire |
Documents numériques (1)
![]() BUC-M 003683 Adobe Acrobat PDF |